Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kalian,hai ahlul bait,dan menyucikan kalian suci sesucinya. (Q.S. Al-azhab: 33)

Katakanlah, 'Aku tidak meminta kepadamu sesuatu upah pun atas seruanku kecuali kecintaan kepada keluargaku'.dan siapa mengerjakan kebaikan, akan Kami tambahkan baginya kebaikan atas kebaikannya itu. Sesungguhnya Allah lagi Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri"(Q.S As-Syura:23)

"Sesungguhnya Aku telah tinggalkan dua pusaka berharga untuk kalian ; Kitab Allah dan Itrah, Ahlulbaytku. Selama berpegang pada keduanya, kalian tidak akan terpisah hingga menjumpaiku di Telaga Kausar kelak pada hari kiamat."(H.R. Sahih Muslim,jil7 hal.22;Mustadrak Hakim, Jilid 3,hal.109,147,533 dan kitab-kitab induk yang lain)

Tuesday, November 17, 2009

Mutiara kata Imam Ali a.s

1.  Apabila kekayaan dunia menghampiri seseorang, maka berjatuhan lah kebaikan orang lain (di matanya),dan bila kekayaan dunia itu meninggalkannya, maka lenyaplah kebaikan dirinya.
2.  Selemah-lemah orang ialah dia yang tidak sanggup mencari kawan, tapi yang lebih lemah dari itu ialah dia yang menyia-nyiakan kawan yang dimilikinya.
3.  Barangsiapa yang lambat ilmunya, tidak cepat pula nasabnya.
4.  Setiap seseorang menyembunyikan sesuatu dalam hatinya, pasti akan terlihat pada getaran suara dan perubahan wajahnya.
5.  Hilangnya sesuatu yang diperlukan, lebih mudah berbanding mencarinya kepada orang yang bukan ahlinya.
6.  Nilai setiap orang terleta pada sesuatu yang dipandangnya baik.
7.  Tentang oarng yang suka berbual "Imam Ali a.s mengatakan "Merka itu oarng-orang yang bila berkumpul mudah dikalahkan dan bila mereka berpisah tidak mudah dikenali.
8.  Alangkah hairan bila ada orng yang menghindari makanan kerana takut sakit, tapi tidak menghindari dosa kerana takut neraka.
9.  Ada 4 hal yang bila keempatnya dimiliki seseorang , niscaya dia akan mudah mencapai cita-citanya;jangan berharap kepada sesiapapun kecuali Tuhan, jangan takut apapun  kecuali terhadap dosa, jangan malu untuk mengatakan "tidak tahu" manakala dia tidak tahu dan jangan menyombongkan diri dengan mengatakan "tahu " apabila dia tidak tahu.
10.  Hindarkan maksiat kepada Allah ketikak kamu sedirian, sebab saksi adalah hakim.
11.  Pujian lebih dari semestinya adalah menghancurkan, sedangkan mengurangi dari semestinya adalah kebohongan atau iri hati.
12.  Saat berakhir kesulitan disitu terdapat kemudahan dan sesudah menindihnya ujian disitu terdapat kesenangan.
13.  Barangsiapa yang memperbaiki hubungan dirinya dengan Allah, nescaya Allah akan memperbaiki hubungan dirinya dengan manusia;dan barangsiapa yang memperbaiki urusan  akhiratnya nescaya Allah akan memperbaiki urusan dunianya; dan barangsiapa yang menjadikan dirinya sebagai penasihat, nescaya dia akan memperloeh pemeliharaan dari Allah.
14.  Sepandai-pandai orang ialah orang yang tidak membuat manusia berputus asa dari rahmat Allah, tidak berputus asa dari mendapat petunjuk-Nya dan tidak membuat mereka aman  dari siksa Allah.
15.  Banyak sekali orang pandai yang dibunuh oleh kebodohannya, dan ilmu yang dimiliki tidak memberi manfaat kepadanya.
16.  Agungkan Khaliq dalam pandangan mu, nescaya makhluk akan menjadi kecil didepan matamu.
17.  Seorang sahabat belum bisa disebut sebagai sahabat sejati sepanjang belum melindungi sahabatnya dalam tiga hal ; ketika dia berada dalam kesulitan, ketika dalam bepergian dan ketika dia meninggal dunia.
18.  Manusia itu terbagi kepada tiga ; Orang 'alim yang rabbani, orang yang belajar menuju jalan yang selamat dan orang-oarng hipokrit yang mengikut ke mana angin bertiup dan tidak pernah mau mengambil manfaat dari cahaya ilmu dan tidak berpegang pada tiang yang kukuh.
19. Manusia itu pasti memusuhi sesuatu yang dia tidak ketahui.
20.  Barang siapa yang memaksakan pendapatnya, pasti binasa dan barangsiapa meminta nasihat kepada orang lain , pasti memperoleh kawan dalam berfikir.

untuk tealaah lebih lanjut, lihat bab Al-Mukhtar min Hukm Al-Imam, dalam Nahj Al-Balaghah; Ibn Syu'bah Al-Harani, Tukhfat Al-'Uqul; dan Syarh Najh Al-Balaghah, jiliXIX dan XX dan lain-lain.

6 comments:

  1. Allahumma solli 'ala Muhammad wa aali Muhammad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahumma solli 'ala Muhammad Wa Ali Muhammad Wa Ajjil farajahum.

      Delete
  2. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahumma Solli 'ala Muhammad wa Ali Muhammad Wa 'Ajjil Farajahum

      Delete
  3. Allahumma Shalli 'ala Muhammad Wa Ali Muhammad Wa Ajjil farajahum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Alfaqih ..
      Allahumma solli 'ala Muhammad wa Ali Muhammad Wa 'ajjil farajahum..

      Delete